Gál Tamás önálló előadása iskolánkban


Arany János: Buda halála

2017. 01. 19-én iskolánkból néhány osztály részt vehetett egy érdekes színházi előadáson. Gál Tamás budapesti színész önállóan, bábok segítségével adta elő Arany János: Buda halála című művét. Készítettünk egy interjút a művész úrral a darabbal kapcsolatban:

Mi ösztönözte arra, hogy egyedül álljon színpadra?
G. T.: Nagyon érdekelt mindig, milyen lehet egyedül színházat csinálni és hatalmas szabadság. Ugye rengeteget játszom nagyobb társulatokban is Veszprémben, Kassán, a Szlovák Nemzeti Színházban, Sopronban. Ez egy másik világ. Itt a magam ura vagyok. Azt csinálok tulajdonképpen, amit akarok. Ez a művészi szabadság. Talán a szobrász érezheti ezt, meg a festő, akik egyedül alkotnak. Nincs főnök, nem mondja meg senki, mit faragjon.

Miért pont bábokkal dolgozik?
G.T.: Ez egy kísérlet számomra, még sosem volt bábelőadásom, ez az első ilyen. Amikor igazán csak bábokkal játszok. Más előadásaimban is kísérletezem bábokkal, de azok mindig csak egy vagy két szereplő, akik segítenek a történetben. Ez az első igazi bábelőadásom.


Nehéz eljátszani egyedül az összes szerepet?
G.T.: Hát nem könnyű feladat, ez az egyik legnehezebb darab, amit most játszom.

Nem furcsa női szerepeket is játszani?
G.T.: Van két női szereplő. Ebben a stílusban elfogadja ezt a közönség. Hiszen nem én vagyok Etele királyfi, nem én vagyok Buda, én csak a hangomat kölcsönzöm nekik. Ha én eljátszom Budát, és ezt elfogadja a közönség, akkor azt is elfogadja, hogy nő vagyok adott esetben. Hiszen ez csak egy játék.

Mi történik, ha esetleg elakad a darab közben? Volt már ilyen?
G.T.: Nem lehet elakadni, nincs ilyen. Nincs súgó. Annyira fel kell készülni a szövegből, hogy nincs helye az elakadásnak. Nyelvbotlásnak, véletlen szó cserének vannak persze. Becsúszhat bármi, de ilyenkor tovább kell menni, haladni. Dőlhet díszlet, pottyanhat bábu, ilyenkor mindent meg kell oldani egyedül.

Milyen sikereket ért el a bábozással?
G.T.: Ez az előadás a Magyar Művészeti Akadémia által támogatott előadás. Talán legnagyobb szakmai sikerem az lesz, hogy a Budapesti Vigadóban fogom ezt az előadást játszani, az MMA felkérésére. Nincs időpont, de már megvan az ígéret, tehát ez egy hatalmas szakmai elismerés, ugyanis a színész tagozat dönt arról, hogy ki játsszon ezen a színpadon.


A darab régies hangzású, és nehéz nyelvezetű volt, melynek megértése mind a hallgató, mind az előadó részéről is fokozottabb figyelmet igényelt. Minden elismerésünk Gál Tamás előtt, hogy ezt a nehéz darabot egyes-egyedül színpadra vitte.

Szöveg és képek: Tolnai Ágnes 9/3


Megjegyzések